رئیس موسسه کاروتامین اجتماعی :کارآفرینی تبدیل تهدید به فرصت است

دکتر محمدرضا سپهری رئیس موسسه کاروتامین اجتماعی در نخستین جشنواره فراگیران مهارتهای کسب و کار و کارآفرینی استان آذربایجانغربی با اعلام این مطلب افزود: ما از زمان فروپاشی روسیه تا به امروز فرصتهای بسیاری را بدنبال حوادث 11 سپتامبر ، سرنگونی صدام و رخدادهای افغانستان و ... داشتیم که به دلیل عدم درک صحیح از کارآفرینی تمامی این فرصتها را یکی پس از دیگری از دست دادیم .

وی که در تالار نهادهای مدنی سازمان کارواموراجتماعی آذربایجانغربی سخن می گفت از بحران مالی حاکم بر آمریکا و کشورهای اروپایی به عنوان یک فرصت طلایی یاد کرد و افزود: در حال حاضر صاحبان سرمایه های سرگردان بدلیل بحران مالی پیش آمده سرمایه های خود را از این کشورها خارج کرده و بدنبال مکانی امن جهت سرمایه گذاری هستند که با حمایت از کارآفرینان و بکارگیری استعداد و نبوغ جوانان ایرانی می توانیم از این مزیت و فرصتهای مشابه که مثل ابر در حال گذرند در مسیر افزایش ظرفیتهای اشتغال ، بهره وری و ارزش افزوده کشورمان بهره برداری کنیم .

رئیس موسسه کاروتامین اجتماعی خطاب به 350 تن از فراگیران دوره های کارو کارآفرینی حاضر در این جشنواره گفت: اولین قدم در کارآفرینی خواستن است و اگر چنانچه نخواهیم حرکت کنیم هیچ اتفاقی هم نخواهد افتاد .

ایشان ریسک پذیری و نوآوری را از ویژگیهای کارآفرینان ذکر کرد و افزود: کارآفرینان همیشه بدلیل هوش و استعداد بالا دوست دارند از طریق اختراع و ابتکار محصول جدیدی را با ارزش افزوده جدید تولید کنند چرا که معتقدند تولید محصول فاقد ارزش افزوده معنایی در فرهنگ اقتصاد امروز ندارد .

دکتر محمدرضا سپهری در خصوص یکی از دلایل بالا بودن نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 سال و نیز فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: کشور ما هیچگاه با استفاده از نظام کنکور فعلی که بیشتر موجب سرخوردگی جوانان می شود نتوانسته است خلاقیت و استعداد واقعی آنان را کشف کند و بدلیل همین ناتوانی ، اغلب جوانان پس از تحصیل حتی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا بیکارند .

وی توضیح داد: پایه و اساس نظام فعلی کنکور ما تنها قادر به تشخیص هوش طبیعی جوانان است غافل از اینکه بسیاری از جوانان کارآفرین علاوه بر هوش طبیعی از هوش عاطفی و هیجانی که تاثیر بسزایی در کسب فرصتهای شغلی و ایجاد کسب و کارهای جدید دارد برخوردار می باشند .

ایشان اضافه کرد: مرور سرگذشت برخی از کارآفرینان فعال کشورمان در حوزه های مختلف نشان میدهد این افراد با اینکه به دانشگاه نرفته و از تحصیلات بالاتری برخوردار نیستند ولی بدلیل هوش عاطفی و هیجانی بالا و نیز بخاطرحضور در بطن بازار می توانند براحتی افق های موفقیت را ببینند ، مسیرهای صحیح و امن سرمایه گذاری را به خوبی تشخیص دهند و ضمن ایجاد ارزش افزوده جدید فرصتهای شغلی زیادی را نیز مهیا کنند .

دکر محمدرضا سپهری توصیه کرد : دانشگاههای ما باید به دانشگاههای نسل سوم تبدیل شوند . چراکه دانشگاههای نسل اول صرفا" بر آموزش تکیه داشتند و دانشگاههای نسل دوم نیز آموزش و پژوهش را تواما" مورد توجه قرار میدهند در حالی که در دانشگاههای نسل سوم نیازمند دانشگاههای کارآفرین که نیاز جوامع پیشرفته را تامین می کنند هستیم.

وی افزود : دانشگاه کارآفرین علم را برای علم نمی خواهد بلکه علم را برای تجارت و در عرصه کار تصور می کند و اگر سیستم آموزشی نتواند دانشجو را برای ورود به بازار کار آماده کند و علاوه بر دانش ، مهارت آنان را افزایش ندهد در دنیای فعلی جایگاهی ندارد .

وی عدم تسلط کافی فارغ التحصیلان دانشگاهی به یکی از زبانهای خارجی را از دیگر ضعفهای آموزشی اعلام کرد و گفت : ما در دانشگاهها مهارت و تکنیک حل مسئله را به جوانان یاد نمیدهیم و بیشتر به آموزشهای نظری اکتفا می کنیم در حالی که باید در جوار آموزشهای نظری ، مهارتهای حل مسئله و زندگی در دنیای امروز را نیز به آنان بیاموزیم تا پس از فراغت از تحصیل ، تنها به فکر پیدا کردن کار دولتی نباشند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانش گفت : بنابر اعلام سازمان یونسکو فارغ التحصیلان دانشگاهها باید یکسری شایستگی هایی داشته باشند که انعطاف پذیری ، خلاقیت و نوآوری ، مسئولیت پذیری و توانایی انجام کار گروهی از مهمترین آنهاست .

رئیس موسسه کاروتامین اجتماعی با اشاره به عدم آموزش کارگروهی در مراکز علمی و دانشگاهی افزود: اغلب مراکز علمی و دانشگاهی ما با کار گروهی بیگانه اند و چون فرهنگ تعاون را از سنین کودکی و حتی مهد کودکها آغاز نکرده ایم بنابراین در سنین بالا نمیدانیم چگونه باید منافع جمعی را بر منافع شخصی ترجیح دهیم و این دقیقا" همان دلیلی است که با عث شده اغلب فعالین اقتصادی ما در حوزه تعاون از عملکرد موفقی برخوردار نباشند .

وی با اشاره به آموزش مادام العمر به عنوان یکی از شایستگی های مورد نظر یونسکو گفت : در دانشگاههای ما الان فقط یک نوع هوش و تفکر را آموزش میدهند در حالیکه الان در دنیا 7 نوع هوش شناسایی شده است . حتی نکته جالب توجه اینکه در برخی از کشورها با توجه به حجم وسیع تغییراتی که هر روز در حوزه علم وفن آوری شان رخ میدهد مدارک تحصیلی خود را دارای تاریخ مصرف کرده اند تا به قول امروزی ها همیشه دارای علم و دانش آنلاین و به روز باشند .

دکتر محمدرضا سپهری با اشاره به اهمیت دوره های کسب کاروکارآفرینی در کشور افزود: دوره های کسب کاروکارآفرینی دقیقا" در مسیر حذف خلاء های موجود مراکز علمی و دانشگاهی است و با آموزش انواع مهارتهای علمی ، فنی و ... سعی داریم جوانان را برای حضور در بازارهای کار جدید و بدون استرس آماده تر سازیم .

ایشان اعتماد عمومی ، انسجام اجتماعی ، مشارکت و شبکه سازی را از مهمترین راهکارهای افزایش و نیل به ثروت غیرملموس دانست و افزود : یکی دیگر از دلایل برگزاری دوره های کسب کاروکارآفرینی در استانها ، افزایش سرمایه های غیرملموس و انسانی است تا از طریق آموزش علمی و عملی و آشنایی جوانان با تغییرات روز دنیا مسیر دستیابی به توسعه پایدار را هموارتر سازیم .

دکتر محمدرضا سپهری گفت: بر اساس چشم انداز توسعه کشور در سال 1400 باید رتبه اول بخش نوآوری را در بین 25 کشور آسیای جنوب غربی داشته باشیم که تحقق این هدف بزرگ ، تنها در سایه نوآوری ، ارتقاء فرهنگ کار ، دور ساختن جوانان از تنبلی و تن پروری و نهایتا" احترام به کارآفرینان و فرهنگ کارآفرینی و بکارگیری آنان در مسئولیتهای مهم کشوری میسر خواهد بود .

وی تصریح کرد : جوانان تحصیلکرده نباید منتظر بمانند تا دولت برای آنان شغل پیدا کند چون دولت مجبور است هر روز به سمت کوچک شدن حرکت کند .

وی از پیشنهاد موسسه کاروتامین اجتماعی برای تشکیل پنجره واحد در استانداریها خبر داد و افزود : با توجه به پتانسیل ها و مزیت های بی شمار کشور و نیز وجود هزاران جوان کار آفرین به استانداریهای کشور پیشنهاد داده ایم تا با تشکیل پنجره واحد ، خدمات مورد نیاز کارآفرینان را بدور از بروکراسی اداری برایشان مهیا کنند .

ایشان با توجه به موقعیت استراتژیکی آذربایجان غربی ، تشکیل این پنجره را در این استان بسیار مطلوب دانسته و افزود : در این پنجره واحد مضاف بر ارائه خدمات فارغ از پیچ و خم های اداری به کار آفرینان ، می توان با انتشار کتاب های مختلف یا راه اندازی پایگاه اینترنتی ، نحوه و شرایط سرمایه گذاری در منطقه ، اطلاعات کارآفرینان موفق و هم استانی داخل و خارج کشور ، نحوه ارتباط و تماس این افراد با یکدیگر را در آن منعکس کرد و به تعریفی با ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب بسترهای مطمئن سرمایه گذاری را برای سرمایه های سرگردان داخل و خارج ایجاد نمود.

دکتر محمد رضا سپهری تصریح کرد : برای دستیابی به ارزش افزوده و نهایتا" مشاغل جدید لازم است سایز اقتصادی این استان را با جلب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی افزایش دهیم چرا که با این سایز نمی شود برای بیکاران این استان شغل ایجاد کرد.

علی سلیمانی مدیر کل کارواموراجتماعی آذربایجانغربی نیز در این جشنواره با ذکر تعاریف مختلفی از کارآفرینی گفت : در دنیای امروز دولتمردان هوشمند ، کارآفرینی را همواره در سر لوحه کارهای خود قرار میدهند چرا که معتقدند برنامه ریزی و رهبری کارآمد مستلزم ایده پردازی های جدید و متناسب با تغییرات روز جهانی است .

وی از کارآفرینان به عنوان موتور محرکه توسعه پایدار نام برد و افزود : اگر طالب توسعه پایدار هستیم باید بدانیم که توسعه پایدار بدون کارآفرینی معنایی ندارد و محکوم به شکست است .

علی سلیمانی با اشاره به نقش آفرینان در افزایش دانایی محوری جامعه گفت : کارآفرینان کسانی هستند که می توانند نظریه های خاک خورده و کتابخانه ای دانشگاهها را با ریسک پذیری بالا از تئوری به عمل تبدیل کنند و با تولید محصول و ارزش افزوده جدید ، کسب و کار تازه ای را برای جویندگان کار ایجادکنند.

در نخستین جشنواره فراگیران مهارت های کسب کار و کارآفرینی که با همکاری شرکت تعاونی و مجتمع آموزشی طیف گستر در محل سازمان کار واموراجتماعی آذربایجانغربی برگزار شد .همچنین احمد دهقان نماینده موسسه کاروتامین اجتماعی و مدیر اشتغال و کار آفرینی این سازمان و مهندس شریف زرزا مدیر عامل شرکت تعاونی و مجتمع آموزشی طیف گستر به ترتیب پیرامون کارآفرینی ، نحوه برگزاری کلاسهای کارآفرینی و دلایل موفقیت کارآفرینی در برخی از کشورها سخن گفتند .

در پایان این جشنواره از فراگیران برتر دوره های کسب کار و کارآفرینی با اهداء هدایا تقدیر شد.
۱۷ آبان ۱۳۸۸ ۰۹:۴۸
کد خبر : ۱۳,۶۹۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید